رد اتهامات سپاه پاسداران علیه بی‌بی‌سی فارسی
نوشته شده توسط : abbuse

اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سپاه پاسداران در سایت گرداب منتشر شده است

به دنبال انتشار اطلاعیه‌ای از سوی سپاه پاسداران ایران در ارتباط با همکاری بعضی فعالان رسانه‌ای در ایران با بی‌بی‌سی فارسی، صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی اعلام کرد: "بی‌بی‌سی هیچ همکاری در ایران ندارد و تمام این اتهامات بی‌اساس است."

در اطلاعیه‌ای که مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران ایران روز شنبه، ششم اسفند ماه، منتشر کرد، به اسامی پنج نفر که گفته شده در داخل ایران با بی‌بی‌سی فارسی در ارتباط بوده‌اند و هم‌اکنون در بازداشت هستند، به اختصار اشاره شده است.

این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی همواره اعلام کرده است که هیچ همکار و نماینده‌ای در ایران ندارد و هیچ شخصی در این کشور برای بی‌بی‌سی فارسی کار نمی‌کند.

در اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران، بی‌بی‌سی به "نقش‌آفرینی فعال، موثر و سیستماتیک در جریان جنگ نرم" علیه ایران متهم شده است.

همچنین در این اطلاعیه، "ایجاد شبکه جذب و آموزش محرمانه و سری در کشور با هدف جذب نخبگان رسانه‌ای و سیاسی، برقراری ارتباط تنگاتنگ با شبکه‌های معاند و ضدانقلاب خارجی و فعالیت‌های گسترده جاسوسی هوشمند از طریق تولید و نیز ارائه محتوا از نقاط استراتژیکی مانند اطلاعات وزارتخانه‌های حساس و سفارتخانه‌ها" از محورهایی خوانده شده است که این مرکز می‌گوید از سوی فعالان و همکاران بی‌بی‌سی فارسی در داخل ایران دنبال می‌شده است.

در این اطلاعیه که در سایت گرداب، وابسته به مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران ایران منتشر شده، آمده است که در فاز اول عملیات این مرکز، پنج نفر در تابستان امسال بازداشت و پرونده‌های آنها پس از انجام تحقیقات، به محاکم قضایی ارسال شده است.

این اطلاعیه اضافه کرده است که در فاز دوم این عملیات، برای ۲۴ نفر از افرادی که همکاران بی‌بی‌سی فارسی خوانده شده‌اند، پرونده قضایی تشکیل شده است. گفته شده است که ۱۰ نفر از این افراد در خارج از ایران هستند و برای آنها قرار غیابی صادر شده است.

"بی‌بی‌سی فارسی همکاری در ایران ندارد"

صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، روز شنبه، ششم اسفند، با رد اتهامات واردشده به شبکه خبری بی‌بی‌سی و افرادی که گفته شده است به دلیل ارتباط با این شبکه در ایران بازداشت شده‌اند، تاکید کرد: "بی‌بی‌سی فارسی هیچ‌کس را در داخل ایران به عنوان همکار ندارد و تمام این اتهامات بی‌اساس است."

او گفت: "بعضی از کسانی که در هفته‌های گذشته در ایران بازداشت شده‌اند، از اعضای خانواده و یا از دوستان کارکنان ما بوده‌اند، ولی چنین رابطه‌ای، دلیل همکاری آنها با بی‌بی‌سی نمی‌شود."

او تاکید کرد: "هر نوع اعترافی که از افراد بازداشت‌شده در این زمینه گرفته شود، بی‌اساس است."

آقای صبا با رد اتهاماتی که درباره اقدامات بازداشت‌شدگان برای استخدام و جذب نیروی انسانی در بی‌بی‌سی فارسی مطرح شده، گفت: "روش استخدام در بی‌بی‌سی روشن و شفاف است و شبکه فارسی بی‌بی‌سی نیز باید طبق قوانین استخدامی بریتانیا بعد از انتشار آگهی و به طور شفاف به جذب نیروی انسانی اقدام کند."

او اضافه کرد: "تمام کارکنان بی‌بی‌سی فارسی با سازوکاری روشن استخدام شده‌اند و حتی گروهی از کارکنان کنونی ما در امتحانی که در داخل ایران برگزار شد، شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند."

فشار بر خانواده‌ها و دوستان

رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی همچنین هر گونه برخورد با اعضای خانواده، بستگان و دوستان کارکنان این بخش را محکوم کرد و گفت: "برخورد با خانواده‌ها غیرانسانی است."

آقای صبا گفت که با وجود اطلاع‌رسانی بی‌بی‌سی و محکومیت برخورد با اعضای خانواده کارکنان این شبکه خبری در ایران، اقدامات نهادهای امنیتی این کشور ادامه داشته است.

او گفت: "اظهارات مقامات ایران در تکذیب وجود چنین برخوردهایی، دروغ است و در چند مورد جدید در روزهای اخیر بعضی خانواده‌های کارکنان بی‌بی‌سی فارسی فراخوانده شده‌اند و از آنها خواسته شده است به فرزند خود بگویند یا در بی‌بی‌سی کار نکند و یا برای نهادهای ایران جاسوسی کند."

شبکه بی‌بی‌سی فارسی در فوریه امسال اعلام کرد که ماموران امنیتی ایران اعضای خانواده یا دوستان تعدادی از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی را بازداشت و از این طریق تلاش کرده‌اند که کارمندان بی‌بی‌سی را تحت فشار قرار دهند.

صادق صبا رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی روز پنجشنبه، دوم فوریه (۱۳ بهمن) اعلام کرد که فشار حکومت ایران بر اعضای خانواده بعضی از همکاران این بخش در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

آقای صبا گفت که در یک مورد، ماموران امنیتی ایران، یکی از اعضای خانواده یکی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی را بازداشت کرده و از این طریق کوشیده‌اند که خواهر او را در لندن تحت فشار قرار دهند.

در اطلاعیه مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران ایران نیز یکی از افراد بازداشت‌شده خواهر یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی معرفی شده که "بازوی خبری و رسانه‌ای موثری برای رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی و رادیو فردا بوده است."

محکومیت بین‌المللی

انتشار خبرهای مربوط به برخورد نیروهای امنیتی با نزدیکان و بستگان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی، واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.

مارک تامپسون، مدیرکل بی‌بی‌سی، روز جمعه، ۱۴ بهمن (سوم فوریه)، با ابراز نگرانی نسبت به برخورد مقامات ایران با اعضای خانواده و بستگان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی، بازداشت یکی از اعضای خانواده یکی از کارکنان این رسانه را به شدت محکوم کرد.

او از مقامات رسمی ایران خواست که با این اقدامات برخورد کنند.

مدیرکل بی‌بی‌سی همچنین از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست که بیشترین فشار ممکن را بر حکومت ایران وارد کنند تا از اقداماتش برای ارعاب، سانسور مداوم و سوءاستفاده از قدرت، دست بردارد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌هایی جداگانه، فشارهای حکومت ایران بر بعضی از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را محکوم کردند و خواهان پایان یافتن فوری این فشارها شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم با صدور بیانیه‌ای اعمال فشار حکومت ایران به بستگان و دوستان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را محکوم کرد.

ارنست ساگاگا، مدیر بخش ارتباطات و حقوق بشر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت که "تحولات جدیدی طی سه سال گذشته در ایران اتفاق افتاده و آن سرکوب شدید رسانه‌هاست که بعد از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری (در ایران) روی داده است. در آن زمان هم روزنامه‌نگاران زیادی بازداشت شدند و تعدادی هم فرار کردند."





:: برچسب‌ها: رنگ , کودک , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: